Never Let Me Go

Generalnie to tak 8/10, bo skłoniła mnie do refleksji, ale że będziecie czytać z zapartym tchem, to się nie spodziewajcie.

Uwaga dalej są spojlery, czytać na własną odpowiedzialność!

Ciężko mi ocenić tę książkę, bo z jednej strony porusza ciekawy temat moralności związanej z klonowaniem ludzi, natomiast z drugiej strony 80% treści to opowiastki o życiu dzieci/nastolatków w szkole – pasjonujące.

Sam temat klonowania też można by mam wrażenie przedstawić nieco ciekawiej. No bo problem postawiony w książce brzmi mniej więcej – czy jest moralnym tworzyć ludzkie klony, które potem są dostarczycielami organów i to jest ich jedyny cel w życiu. Dudu zapewne w tym momencie westchnie i wzruszy ramionami, jak zawsze kiedy twierdzę, że przedstawione zagadnienie humanistyczne jest oczywiste, ALE moim zdaniem to w sposób oczywisty moralne nie jest, a oprócz tego istnieje rozwiązanie dużo lepsze. Mianowicie można by na tych klonach przeprowadzić jedynie 1 przeszczep, w pewien sposób jako ‘opłatę’ za powołanie ich do życia, a dalej niech sobie żyją jak chcą.

Nad czymś takim już bym się zastanawiał, czy nie byłoby sensowne tego robić. Niby moglibyśmy w ten sposób rozwijać medycynę, pomóc większej liczbie osób itp. No ale w sumie, to czym się taki klon różni z mojej perspektywy od jakiegoś losowego człowieka? Jeśli nie krzywdzimy losowych ludzi zabierając im organy, gdy ich potrzebujemy, to czemu mamy tak robić z klonami? Wydaje się więc, że grubsza przekmina mnie ominęła 😦

Swoją drogą, to dziwi mnie bierność klonów w tej książce. Nawet w momencie gdy wiedzą, że są przeznaczenie na bycie dawcami organów, to reagują bierną akceptacją. Ja to bym próbował jakoś się z tego wywinąć i gdzieś spierdolić :>

Nota do przyszłych naukowców klonujących ludzi: NIE klonować Karola

Leave a Reply

