The Devil in the White City, Erik Larson

Po trosze właśnie przez tę książkę utknęłam w challengu na dobrych parę miesięcy. Bardzo się jednak cieszę, że nie rzuciłam tego w cholerę po tych 20%, bo kiedy wreszcie udało mi się wczytać, odkryłam jedną z najładniej napisanych książek, na jakie trafiłam (a to w końcu non-fiction! gdzie mało kto przejmuje się językiem).

Żałuję, że nie mam w zwyczaju highlightować fragmentów tekstu na kindlu, bo kilka razy znajdowałam fragmenty, które aż musiałam przeczytać Dudziaczkowi na głos, żeby podzielić się z nią eleganckim sformułowaniem. Także prowadzenie poszczególnych wątków świetnie budowało napięcie i zostawiało wskazówki, które w pewnym momencie zamieniło dla mnie tę książkę w page-turnera. Kiedy zaczynałam i z trudem przedzierałam się przez pierwszych kilkadziesiąt stron, w życiu nie pomyślałabym, że będę się ekscytować opisami etapów powstawania jakiegoś budynku albo elementów krajobrazu. Bardzo dużym atutem książki jest wykorzystanie prywatnej korespondencji dla kreślenia charakteru postaci – wszystkie są w stu procentach z krwi i kości.

Wydaje mi się jedynie, że te dwie strony – the devil oraz the white city, wcale nie łączą się ze sobą tak dobrze, jak autor by sobie życzył. Ale może to właśnie dodaje książce lekkości – kiedy tematy architektoniczne zaczynają nużyć, płynnie przechodzimy do wątku mordercy-socjopaty. Na początku zastanawiało mnie jak w tej misternej konstrukcji sceny ujęcia Holmesa mogły zostać przedstawione tak antyklimaktycznie, jednak dochodzę do wniosku, że autor świadomie odmówił budowania legendy tej postaci. Zamiast tego wolał skupić się na Burnhamie i innych kluczowych postaci wystawy. Więc taki trochę click bait z tego “seryjnego mordercy wszechczasów”.

P.S. I’m back.

Leave a Reply

