Iron heel

Zaczynając czytać tę książkę zastanawiałem się z jakiego powodu nie słyszałem nigdy wymienianej jej jednym tchem z takimi pozycjami jak rok 1984 czy nowy wspaniały świat. W końcu to też miała być antyutopia.

Tak dziwnie trochę wygląda poprzedni akapit, więc może doprecyzuję. Mówiąc nieco inaczej, chyba po prostu zastanawiałem się jakie są składowe książki, która jest dobrą antyutopią. Dlatego przyznaję się bez bicia, wyszukiwałem trochę dziur w tej książcę.

I znalazłem, w sumie to jedną, ale bardzo dużą, zresztą wprawiającą mnie w niejakie rozbawienie od samego początku. Otóż główny bohater jest socjalistą, zwolennikiem rewolucji. I oczywiście ma jakieś swoje poglądy i teorie polityczno-ekonomiczne i w jakiś całkiem zgrabny sposób nawet potrafi wszystko połączyć i argumentować. So far so good.

No ale trochę byłem zniesmaczony sceną, w której wygłasza on te racje przed największymi zwolennikami kapitalizmu, ludźmi światowymi i wykształconymi i jedyna obiekcja z ich strony jest taka, że ktoś z sali krzyczy, że to co głosi główny bohater jest utopią (co jest rzecz jasna prawdą :P). Sęk w tym, że nie podaje za tym żadnych argumentów, więc w tej konkretnej scenie wygląda to słabo.

Ten brak polemiki z przeciwną ideologią i przedstawienie walki rewolucjonistów z kapitalistami w dość czarno-białych barwach sprawiło, że sama książka wydała mi się raczej miałka. Choć z pewnością ciekawie było zobaczyć jak antyutopię widzieli socjaliści końca XIX wieku.

Leave a Reply

