Mitologia Japonii

Trochę przypadkowy wybór z mojej strony, bo tak naprawdę wybrałam akurat te mity tylko i wyłącznie dlatego, że akurat ten zbiorek znalazłam w antykwariacie te parę miesięcy temu. Ale cieszę się, bo mimo jakiegoś tam kontaktu ze współczesną kulturą japońską (anime), nie miałam pojęcia o wierzeniach tego kraju.

A wydają się one bardzo widoczne w wyobraźni Japończyków – same anime zaczynają mieć więcej sensu, kiedy stawiam je w kontekście mitów, symboliki zwierząt czy panteonu bóstw. I koniecznie muszę wrócić teraz do Spirited Away i innych filmów Gibli, obejrzeć je ponownie z tą nową wiedzą.

Bo na przykład, że lisy to w większości tacy tricksterzy łatwo było wyłapać. Ale już mnogość bogów była trudna do wyjaśnienia. Okazuje się, że oprócz bóstw zrodzonych już jako przedmioty kultu, bóstwami zostawali też zwykli ludzie. I że są morskie stwory nazywane kappami. I że dziewczynka z The Ring jest przedstawiona jak tradycyjny japoński upiór. I że oprócz rodzimych wpływów wierzenia religijne Japończyków pełne są postaci i motywów prosto z Chin i Indii.

Brakowało mi takich randomowych lektur w tym roku, bo jednak większość listy była dość starannie wybrana. To, że przypadkowo dorzuciliśmy akurat japońskie mity i że akurat po ten zbiór sięgnęłam to powiew świeżości na sam koniec roku i nawet z entuzjazmem patrzę w stronę dwóch ostatnich książek do przeczytania.

Leave a Reply

