The Satanic Verses

Dziwnie się tak czyta książkę: 90% w sierpniu i teraz pozostałe 10%. Przez ten czas wszystko się zmieniło i sporo też zapomniałem. Ale do rzeczy:

Z pewnością mogę powiedzieć, że nie zrozumiałem większości tej książki. Choć zapoznałem się trochę w te wakacje, obca jest mi wciąż kultura hindusów, muzułmanów, a co dopiero hindusów-muzułmanów.

Książka zbija z tropu od samego początku – co tu się w ogóle dzieje? Kto spada, gdzie spada, dlaczego spada. Pamiętam swoją irytację, gdy przewidywałem, że to będzie jakiś bełkot. Tak się na szczęście nie stało.

Autor w końcu zaczął zapoznawać mnie z historią bohaterów, całkiem zresztą ciekawą, i już zdawało się, że to będzie normalna powieść, świat zdurniał na powrót. Tym razem poziom groteski przypominał Mistrza i Małgorzatę, tylko bardziej chaotycznie było i bez sensu.

Niezdolny jestem ostatecznie do syntezy tego wszystkiego, wypowiem się więc o konkretnych wątkach:

  1. Mahound – opowieść w opowieści, świetnie napisana, chociaż oczywiście nie mam pojęcia jaki to związek miało z resztą.
  2. Saladyna i Gibreela niesamowite historie: rozumiem że jest tu jakaś symbolika w tym że ten kto był diabłem oczyścił się i żył natomiast anioł się stoczył? Żal biednego Saladyna, myślałem że trafi mu się ta Michal. Ale w sumie ostatecznie przynajmniej on jeden jakoś pozytywnie zakończył powieść😀
  3. Pielgrzymka – też ciekawa historia i też nie wiem do czego to miało prowadzić ani o co chodzi.

Gdy tak czytam to co napisałem to dochodzę do wniosku, że koleś potencjalnie może być heavyweight – skoro ja niczego nie rozumiejąc czerpałem przyjemność z lektury, to co dopiero ktoś kto odkryje wszystkie smaczki? Wersja jak lektury z tłumaczeniami na marginesach plox

Leave a Reply

