Idiota, Fiodor Dostojewski

Udało mi się!😀 Skończyłam! Teraz tylko zareagować. Ale jak zareagować na książkę, w której zrobiłam sobie nagle dwutygodniową przerwę? Chyba w międzyczasie zdążyłam ją już całą “przetrawić”.

No dobra, ale JEDEN: wszyscy bohaterowie tej książki są dziwni. Narrator sam się przyznaje, że są dwie postaci drugoplanowe, będące reprezentantami grupy ludzi zwyczajnych i przeciętnych, jednak myślę że takie ratio jest zachowane w wielu książkach. Jednak w tej, ta dziwność uderza bardzo, bo samo to, jak oni odbiegają od normy jest inne. Może mówię tak dlatego, że przez większość czasu nie miałam pojęcia co się dzieje. Ale nie tak jak zwykle, kiedy nie mam pojęcia co się dzieje. Tutaj wszystko co dotyczy NF jest tak.absolutnie.niedoogarnięcia. Nie. Książę spojrzał w prawo! AHA! Kocha kogośtam! I wszyscy nagle o tym wiedzą, oprócz mnie. No i księcia. Może chodzi o to, że to jednak trochę inna kultura i dlatego nie ogarniam.

Książę, którego wszyscy nazywają idiotą. Oczywiście to najbardziej rozsądny i ogarnięty człowiek w całej książce. Dostojewski sobie pomyślał: o, napiszę książkę o gościu takim jak ja. I napisał. Więc oczywiście pominął wszelkie przywary i przedstawił czyste dobro. Człowieka, który zawsze chce wszystkim pomóc, a ludzie i tak go nie lubią, bo nie wiem czemu ;( No i oczywiście swoje poglądy. Na to, że wiara katolicka jest bliżej ateizmu niż chrześcijaństwa. I na to, że wszystkie te niższe warstwy społeczne, które nagle dochodzą do głosu są głupie i powinny siedzieć cicho. Poważnie, scena gdzie przychodzą do niego i ŻĄDAJĄ połowy spadku to jedyna scena w tej książce która mnie ruszyła.

I ten czworokąt miłosny, który od czasu do czasu zamienia się w pięciokąt (pentagram?). Ugh. Nie, przy tym kompletnie się gubiłam. Nie mam pojęcia, o co chodziło tym ludziom. Wiatr zawiał na wschód – kochają się. Na zachód – wbijają sobie noże w piersi. Nieneinienieinie.

Leave a Reply

