The Good, the Bad and the Ugly

Po sukcesie Unforgiven trzymałam się od tej kategorii z daleka, bo wszystkie westerny są epicko długie. Tyle że epicki to akurat trafny przymiotnik, bo jak inaczej zmieścić na ekranie taką historię?

Spodziewałam się zupełnie czegoś innego, jakiejś klasycznej historii o konflikcie między dobrym szeryfem a złym bandytą itd. itp. (nie przeczytałam nawet opisu fabuły filmu), a dostałam bezpośrednią inspirację dla kilku innych, bardziej współczesnych filmów w konwencji łotrzykowskiej (może źle tłumaczę, chodzi mi w każdym razie o picaresque). To co na prędce przychodzi mi na myśl to Złoto dla zuchwałych (też z Clintem, też o poszukiwaniu skarbu, swoją drogą znakomitość w swoim gatunku) no i oczywiście Bękarty wojny, gdzie praktycznie cała scena między Francuzem a Hansem Landą na początku filmu jest żywcem wyjęta z The Good, the Bad and the Ugly.

Jest humor, jest akcja i jej zwroty, jest trochę polityki (wojna secesyjna), tytułowa trójka wybornie zagrana, extreme closeups momentami do śmieszności i nie do wytrzymania. Jednak nie bez przypadku klasyka sama w sobie i pewnie jeśli zdarzy mi się siedzieć u rodziców w niedzielne popołudnie i z nudów skakać po kanałach TV, nie będę już bezmyślnie omijać każdego westernu na jaki trafię, a raczej uważnie przypatrywać się, czy to nie czasem Dobry, zły i brzydki, bo chętnie zobaczyłabym to znowu, nawet w kawałkach.

A, i to taki typ filmu, który najlepiej oglądać w jakimś zawszonym, rozpadającym się starym i pustym kinie, gdzie nie ma kasy na nowości i lecą tylko odgrzewane kotlety z lat 60. i 70. Mniam.

I prawie zapomniałam o najważniejszym:

Leave a Reply

