Obywatel Kane

Bałam się tej kategorii. Głównie dlatego, że w mojej głowie mimo obejrzenia “Singing in the rain” i “Chinatown” nadal siedzi przekonanie, że te stare filmy okrzyknięte klasyką na pewno będą ciężkie i trudne i będę się okrooooopnie męczyć i zerkać na czas co 5 minut.
I podobnie jak w przypadku poprzednich filmów, nie męczyłam się w ogóle. Pierwszy raz spojrzałam na czas po około 70 minutach, a całe 120 zleciało cudownie. Bawiłam się przy tym wyśmienicie, szczególnie czytając shypowane komentarze mojej współoglądającej.
Bo naprawdę, wszystko było super – płynne przejścia między scenami (płynniejsze widziałam tylko ostatnio w Birdmanie, ale tam był to chyba główny nacisk, nie wiem), make-up. Serio. Make-up.
No i fabuła. Niby o niczym – ziomeczek, który nigdy nie grał w Simsy próbuje się dowiedzieć czym jest rosebud. Orson Welles, niczym Tommy Wiseau, gra główną rolę w filmie, który wyreżyserował i wyscenariuszował. Jedyna różnica to to, że ten film ma sens. Ten film tak bardzo ma sens. Wow, nawet nie potrafię tego wyrazić. Bo z 25-letniego chłopaka z ideałami robi się 70-letni tyran (cały czas ten sam aktor, MAKE-UP MAGIC), wiadomo. Ale w życiu nie spodziewałam się tego, że jego ostatnie słowo to praktycznie “mummy”. No dobrze, nie do końca. Ale równie dobrze mógł zawołać mamę.
DOBRA. Ale to, co najbardziej mnie uderzyło, to wiek reżaktysty. 25 lat. I zrobił film, który according to the dudu został okrzyknięty najlepszym filmem wszechczasów. Nie znam się na kinie, ale WOW. Mnie się podobało. 75 lat później oglądałam ten film z ogrnomną przyjemnością. Teraz mam doła, nie ma szans żebym osiągnęła coś takiego zanim skończę 25 lat.

Leave a Reply

