Citizen Kane

Jest jakiś milion list “najlepszych filmów wszechczasów” i w większości przypadków właśnie ten film ląduje na ich szczycie. Zawsze jednak bałam się po niego sięgnąć – coś o wygórowanych oczekiwaniach i niemożliwości sprostania im, itd. itp.

Dlatego cieszę się, że zarówno challengowa lista jak i dudu trochę zmusiły mnie, żeby się przełamać i obejrzeć ten “najlepszy film wszechczasów”. I co? No i, kurde, racja.

Nie jest to mój osobisty numer jeden, bo za daleko jestem od tej historii emocjonalnie, ale jest w tym filmie tyle smaczków – zarówno w samym scenariuszu, jak i jego realizacji – że, oglądając, zdarzało mi się spontanicznie wymachiwać rękami i łapać się za głowę nad elegancją zastosowanych przez Wellesa rozwiązań.

Bo i sam Welles. 26 lat w roku premiery filmu, aktor w roli tytułowej, reżyser i współautor scenariusza. I wszystkie te elementy zostały wykonane bezbłędnie, każdy szczegół, taki jak kostiumy i scenografia, dopracowane zostały z precyzją największego pedanta. Historia jest wystarczająco uniwersalna, żeby przemawiać do ludzi każdej epoki, więc nic dziwnego, że ten film nigdy się nie nudzi.

To, co zachwyciło mnie najbardziej, to przejścia między ujęciami. Welles bawi się formą i wynajduje szereg sposobów, żeby pokazać upływ czasu. Moje ulubione to chyba poranne sceny przy stole z pierwszą żoną, pokazujące w ledwie paru zdaniach rozpad małżeństwa, oraz “zaprezentowanie” widowni wyniku wyborów na gubernatora, w których startował Kane. Szkatułkowa konstrukcja tej biografii, jej fragmentaryczność i podobieństwo do układania puzzli (co pada na ekranie) sprawiają, że nie wieje nudą, jak to często bywa we współczesnych portretach znanych osób.

No i samo pytanie: na ile można wierzyć obrazowi człowieka, który wyłania się wyłącznie z opowieści i opinii innych osób? Ta niemożliwość poznania kogoś naprawdę bardzo przypadła mi do gustu.

Dobry film, wysoka ocena, kolejny prawdziwy klasyk do kolekcji.

Leave a Reply

