The Goldfinch, Donna Tartt

Zawsze mam problemy z książkami, które czytam ponad miesiąc, bo tak długo były ze mną, że przestaję patrzeć na nie jako niezależne byty, a bardziej jakąś funkcję dla danego momentu mojego życia. Więc chcąc, nie chcąc, książki takie stają się częścią mnie i to wcale niekoniecznie dlatego, że mi się podobały albo że korespondują jakoś z tym, co mi się przytrafia.

I trochę tak jest z The Goldfinch. Uwielbiam Donnę Tartt za Secret History, które stawiam na piedestale w mojej biblioteczce i które czytałam długo, ale intensywnie. Jej drugą i trzecią powieść czytałam jeszcze dłużej (The Little FriendThe Goldfinch właśnie), ale nie porwały mnie one chociażby w ułamku tak bardzo, jak debiut. Wszystkie jej książki są gęste, zarówno w treści jak i formie – nadal nie mogę się przyzwyczaić do tego, że to jednak powieści gatunkowe, napisane jednak na najwyższym literackim poziomie.

Nie lubię Dickensa, ba – nudzi mnie niezmiernie. A The Goldfinch to zabawa z Dickensem właśnie. I dlatego, obawiam się, mimo wszystko, dosyć dużo mnie w niej nużyło. Nie przepadam za typową dla Dickensa “sensacyjnością” powieści, wysoki styl nigdy nie pasował mi do fabuły, której cechą ma być wartkość akcji. I mimo że The Goldfinch napisane jest przepięknie, to, z bólem serca, wywracam oczami.

Moje ulubione fragmenty są na samym końcu książki w monologach Borisa i Hobiego. W pewnym sensie podsumowują/kondensują wszystko, co działo się przez te 850 stron i ktoś mógłby powiedzieć “no tak, takie wyłożenie kawy na ławę dla debili”. Dla mnie jednak chaotyczność epizodów i kolejnych przypadków w życiu Theo nie sumuje się sama z siebie i potrzebuje tych monologów postaci drugoplanowych, żeby domknąć konstrukcję książki.

Nie, chyba jednak nie podobała mi się ta książka. Ale nie mam wątpliwości, że będzie za mną chodzić przez wiele miesięcy.

Leave a Reply

