Re-read: Dobry Omen, Terry Pratchett and Neil Gaiman

Całe moje liceum przebiegło pod znakiem Queenu. Serio. Moje statystyki na last.fm są na to dowodem (a nie wliczają 2,5-3h słuchania muzyki z przenośnego odtwarzacza). Więc kiedy usłyszałam o książce, w której występuje samochód zamieniający wszystkie kasety na “The Best of Queen”, musiałam ją przeczytać. Wstyd się do tego przyznać, ale zdaje się że z autorów kojarzyłam tylko Terry’ego Pratchetta (w bibliotece w Pińczowie poniewierają się jakieś książki z serii Świata Dysku; około pięciu książek). Podobało mi się, oczywiście (no kamą, jak nie), ale z tego co pamiętałam, było więcej Queenu, mniej Apokalipsy. No cóż, każdy widzi to, co chce.

Teraz przeczytałam jeszcze raz. Queenu nie było za dużo, apokalipsy dużo więcej. Kto wpadł na pomysł, żeby powierzać losy świata w ręce 11-letniego chłopca? Chociaż nie, to całkiem dobry pomysł. Adam lubił naciskać wszystko to, czego nie powinien, więc czemu nie odpalić całkowitej zagłady nuklearnej? Wszystko by się powiodło, gdyby nie te wścibskie dzieciaki!

No ale fabuła to zdaje się rzecz drugorzędna. Najważniejsze są smaczki i przypisy. Smaczki, zaczynając od ‘na wschód od Edenu’ pojawiającego się już w pierwszym akapicie. Czwórka rowerzystów apokalipsy vs czwórka motocyklistów apokalipsy (nie wspominając nawet o czwórce nieudaczników apokalipsy). Crowley. Wszystkie informacje, które nie zawierały się w treści, tylko w przypisach (88 przypisów – część od autorów, część od tłumacza, część od człowieka, który skanował), po których btw dość ciężko nawigować w Kindlu ;(

Zazwyczaj nie lubię książek w których “jak” jest ważniejsze niż “co”. No ale, kurczę. Ta książka. Nie żałuję, że ją kupiłam (wygrałam w zeszłorocznym challenge’u😉 ), żałuję tylko że nie wiem gdzie jest w tym momencie.

W ogóle pewnie po angielsku czytałoby się duuuużo ciekawiej (jakieś nieprzetłumaczalne gry słów czy coś) i pewnie zrobię to kiedyś, jak będę mieć trochę więcej czasu na czytanie.

Leave a Reply

