Inferno, Dante Alighieri

Staram się podchodzić do książek (właściwie to nie tylko książek) z czystym umysłem – im mniej o nich wiem, tym lepiej. Najlepiej, jeżeli nic nie oczekuję. O Infernie nie dało się nie słyszeć. Tutaj już zaczynając wiedziałam mniej-więcej czego się spodziewać.

Zacznijmy od tego, że 9, 29 i 99 level Zesta “odnosi się” do Inferna. Odnosi się w ten sam sposób, w jaki całość odnosi się do “Alicji w krainie czarów” czy “Czarnoksiężnika z OZ” – nie trzeba nawet wiedzieć że coś takiego istnieje żeby rozwiązać zagadkę, a znajomość treści utworu ewentualnie pozwala odkryć “smaczki”. Ale właśnie przez Zesta chciałam przeczytać Inferno odkąd skończyłam 14 lat. I zawsze się tego bałam – klasyk, na pewno będzie trudny do zrozumienia, będę to czytać przez miesiąc i raczej nie sprawi mi to jednak przyjemności.

I znów, drugi raz z rzędu, moje oczekiwania co do książki okazały się błędne. Myślałam, że “Maszyna różnicowa” będzie przyjemnym, śrenio-ciężkim łącznikiem między łatwym i przyjemnym “Nocnym patrolem” a trudnym klasycznym “Infernem”. Było na odwrót – “Piekło” czytało mi się dużo przyjemniej i z większym zrozumieniem niż dzieło Gibsona i tego drugiego (sorry).

To jest mój główny punkt reakcji – wow, jakie to przyjemne w czytaniu. Oczywiście dużo zawdzięcza to tłumaczeniu i przypisom (samo Inferno ma ich 537). Na początku przypisy strasznie mnie wkurzały, bo nie wiedziałam kiedy tłumaczona jest sytuacja polityczna we Florencji (o której nie wiedziałam nic), a kiedy staropolskie słowo (o których jednak co-nieco wiem, tłumaczenie jest z 1860r., część zwrotów wyszła już z użycia, no ale KAMĄ), ale później zaczęłam doceniać ich wartość – tłumaczyły kto jest kim i co zrobił żeby dostać się do piekła. Ogólnie, kolejne dzieło do którego trzeba mieć dużo większą wiedzę niż mam, żeby w stu procentach zrozumieć co się dzieje.

Plus, co jeżeli pojawi się jeszcze więcej zdrajców pokroju Judasza i Brutusa? Szatanowi wyrosną dodatkowe głowy? o.O ale wtedy nie będzie ich już 3, musi od razu skoczyć na 9 (bo 3 magiczne, 3×3 też),  jakieś zostaną puste? nie wiem jak to ogarnąć logistycznie, no ALE to nie moje zadanie

Leave a Reply

