Nocny Patrol, Siergiej Łukjanienko

Zawsze zapominam, że książki czyta się dużo łatwiej. Chociaż w przypadku tej książki, myślę że nawet czytanie po angielsku nie byłoby zbyt skomplikowane – to nie jest dzieło, przez które trzeba się przebijać z trudem, analizując każde zdanie, a akapity czytając kilkukrotnie żeby zrozumieć co się dzieje. Ot, książka. Taka, jaką można czytać do poduszki.

Walka dobra ze złem, wampiry, wilkołaki, czarownice, klątwy, te sprawy. Wszystkie magiczne stwory to Inni. Wyglądają jak ludzie, tylko w pewnym momencie ktoś ich “odkrywa” (od czasu do czasu zdarza się, że nie i taki biedny Inny żyje jak człowiek do końca życia😦 ). Problem jaki mam z filozofią tej książki polega na tym, że Inni w przeciwieństwie do ludzi muszą się w pewnym momencie określić, czy są po stronie dobra, czy zła. Zło wykorzystuje moc do swoich celów, dobro po to żeby ludziom żyło się lepiej. No ale kto przy zdrowych zmysłach byłby po stronie dobra? Masz moc. Masz wybór – wykorzystujesz ją dla siebie albo dla innych. Najlepsze oczywiście byłoby coś pośrodku. Ale nie ma takiego wyboru. Czarne albo białe. Meh.

Książka ma 3 części. Po tym, jak pierwsza zakończyła się plot-twistem, podejrzewałam drugą o to samo i nie zawiodłam się. Trzecia – też plot twist, chociaż nie przewidziałam go mimo że się rozglądałam. Wydaje mi się jednak że jeżeli schemat jest zachowany w kolejnych książkach z serii, to szybko może się znudzić.

Leave a Reply

