Czarodziejska góra, Thomas Mann

Trochę jak w przypadku Ulissesa mam wrażenie, że zrozumiałam mniej niż powinnam. O ile jednak u Joyce’a moje problemy dotyczyły sfery językowej tekstu, o tyle w Czarodziejskiej górze jest po prostu mnóstwo rzeczy, które przerastają mnie filozoficznie. Długie opisy skomplikowanych debat światopoglądowych były fascynujące – o ile byłam w stanie skupić się na nich w 100%, co kilkukrotnie spowalniało czytanie. Jednak większość argumentów przelatywała mi przed oczami, nie nawiązując dobrego kontaktu z głową. Dlatego zdecydowanie jest to tekst, do fragmentów którego będę chciała jeszcze wrócić, żeby na spokojnie przeanalizować co jest do przeanalizowania.

Czytanie tej książki przypominało trochę sam pobyt Hansa Castorpa w sanatorium – myślałam, że jestem w stanie wpaść do niej tylko na chwilę, jednak im dłuższe stawały się moje sesje czytania, tym trudniej było mi wrócić myślami na “równinę”. Dlatego też tak długo babrałam się w tym tekście – każde kolejne podejście do niego, po niewielkiej nawet przerwie, wymagało od nowa aklimatyzacji i wbicia się na nowo w rytm wydarzeń, których błahość napędza fabułę książki. Miejscami jest trochę o niczym, a gdzieniegdzie zakrawa nawet na śmieszność, co z pewnością nie czyni z niej dobrego materiału dla adaptacji filmowej. Jednak chciałabym zobaczyć pomysłowe oddanie zagadnienia upływu czasu, tak często poruszanego przez Manna.

Mam teraz ogromną ochotę wrócić do Buddenbrooków i pewnie gdyby nie długa lista pilniejszych lektur zrobiłabym to bez wahania. Trzeba jednak poczekać na spokojniejsze czasy, gdzie challenge ani moja własna letnia reading list nie wyznaczają szlaku tekstów. Językowo – jestem zachwycona i chcę Manna jeszcze więcej, ale jakieś porządne opracowanie przydałoby mi się dla zrozumienia wszystkich wątków, które porusza w swoich książkach.

Leave a Reply

